Facebook

Newsletter

Chůze pro zdraví

Přečtěte si » Chůze pro zdraví

Přestože jsou první krůčky malého dítěte velikou událostí a chceme si jich užívat společně co nejvíce, v dospělosti kroků mnohdy šetříme a nahrazujeme je rychlejšími způsoby dopravy. Skoro v každé rodině nechybí auto a neustálý hon a shon nás vede ho hojně využívat. To vede k razantnímu snížení pohybu způsobem, který je pro nás jedním z nejpřirozenějším a nic nás nestojí.

Proč (více) chodit?

Chůze patří k nejjednoduššímu způsobu, jak si udržet dobrou kondici, a také jak zhubnout. Především má spoustu předností a není na co se vymlouvat. Tak například nemusíme se učit žádné konkrétní kroky, nemusíme si kupovat žádné speciální oblečení nebo výbavu jako se to předpokládá u jiných sportů (např. lyžování). Můžete vykročit sami, ale také můžete vzít kohokoliv sebou.

Pravidelná svižná chůze nám navodí zejména dobrou náladu, posiluje nám srdce a také kosterní svalstvo, zlepšuje koordinaci pohybů a zabraňuje vzniku osteoporózy. Díky všem těmto pozitivním účinkům na naše tělo funguje chůze jako recept dlouhověkosti.

Hubnutí díky chůzi

Když chůzi jako fyzickou aktivitu zařadíte do svého denního režimu pravidelně, zaručeně se objeví výsledky. Především na vaší kondičce to bude znát, pokud chcete i nějaké to kilo „nechat po cestě“, tak se snažte chodit rychlou chůzí. Během 10 – 15 minut ujdete alespoň jeden a půl kilometru a máte spáleno okolo 100 kcal. Také ale nezapomínejte, že prvních 20 minut je takové zahřívací kolečko. Tělo začíná sahat do tukových zásob a spalovat je až po těchto 20 minutách. 

NORDIC WALKING – severská chůze

Možná jste už měli možnost vidět nějaké průkopníky Nordic Walkingu ve svém okolí a koukali jste na ně, kde zapomněli lyže. Ale oni lyže nezapomněli, naopak moc dobře věděli, co dělají. Když se mluví o Nordic Walkingu jedná se o kondiční chůzi s vyšší intenzitou, která zapojuje do pohybu celé tělo. Tedy nejen dolní končetiny a trup, ale také paže, na které se často při cvičení zapomíná a oni nám pak lehce ochabují. Při chůzi se totiž používají lyžařské hůlky nebo teleskopické hůlky. Při používání holí se neustále střídá napětí a uvolňování svalstva paží a ramen, a tak se zvyšuje prokrvení celé horní části těla. Kýváním boků dopředu se automaticky prodlužuje délka kroku a zvyšuje rychlost chůze. Horní část těla přitom přebírá až 30 % práce nohou, čímž dochází k optimálnímu rozložení síly na celé tělo.

Kde a kdy vznikl NORDIC WALKING?

Od devadesátých let minulého století začali Finové používat lyžařské hole i při rekreačním běhání a v posledních 3 letech se severská chůze šíří jako lavina v Americe a Evropě.

Výhody Nordic Walking

  • běžná chůze představuje přibližně 130 tepů/min oproti tomu chůze s holemi až 147 tepů/min, to znamená zvýšení tepové frekvence o 13 %.
  • zvýšení spotřeby kalorií díky pohybu s holemi průměrně o 20 % ve srovnání s chůzi normální
  • uvolňuje svalové napětí v oblasti zádových a ramenních svalů
  • zapojuje 90 % svalů v těle
  • šetří klouby a kolena (pozitivní přínos hlavně pro obézních lidi)

Vybavení

Pro tento sport jsou typické hole vyrobené z karbonu, či z hliníkových slitin, které jsou extrémně lehké. Výrobci dbají na důležité detaily, podporující efektivní a jistý pohyb.

  • ergonomicky tvarované grify
  • měnitelný systém grifů
  • speciální poutka podporují efektivní trénink
  • výměnné a lehce zahnuté špičky holí

Český trh nabízí širokou škálu Nordic Walking holí, od jednodušších a levnějších, určených pro začátečníky až po vysoce kvalitní, určených pro výkonnostní sportovce. Důležitá je správná délka holí, vypočítá se vynásobením tělesné výšky faktorem 0,68. Všeobecně se začátečníkům doporučují hole kratší, pokročilým delší.

BIRKI bruslení

Tento pojem je asi ještě novější než Nordic Walking, ale asi si dokážete odvodit, jaký bude mezi nimi rozdíl. Tentokrát už opouštíme chůzi a dostáváme se k bruslení na kolečkových bruslích. Jedná se o velmi efektivní sportovní aktivitu, která v sobě spojuje právě bruslení spolu se speciálně upravenými hůlkami.

Článek použit: Bc. Sandra Schmidová, zdroj: inbody.cz