Facebook

Newsletter

Dělená strava

Přečtěte si » Dieta - marketingový tah » Dělená strava

2013-04-24 15:58

Kytičky a zvířátka, Lenka Kořínková. To jsou pojmy, které k dělené stravě neodmyslitelně patří. Je to také jedna z nejdrženějších diet, alespoň v ČR. A také jedna z diet, která mívá výsledky. A možná také máte ve svém okolí někoho, kdo pomocí této diety zhubl více než 10 kg. Pokud však tuto dietu nedrží stále, určitě těchto 10 kg přibral i s „bonusy“. Ale možná si pak řekl, že ji bude držet znova a opět zhubl, ale pokud přestal, tak zase přibral. A tak stále dokola.

Princip

Jedná se o rozdělení potravin podle odlišného způsobu zpracování v trávícím traktu na 3 základní skupiny – živočišné (bílkoviny), rostlinné (sacharidy) a neutrální (sem se řadí převážně tuky). Základem je, že by se neměli konzumovat společně potraviny živočišné s potravinami rostlinnými, aby se nezpomaloval normální proces trávení. (Rozklad bílkovin probíhá v kyselém prostředí, narozdíl od sacharidů, jejichž rozklad probíhá v zásadotvorném prostředí.) Avšak v tenkém střevě existují enzymy jak pro štěpení proteinů, sacharidů, tak tuků. Proč je tedy nutné rozdělování?!

Výhody

  • Konzumace velkého množství ovoce a zeleniny
  • Konzumace především nízkotučných potravin
  • Je nutno přemýšlet o skladbě jídla
  • Samotné omezení jídla (především restrikce příloh) vede k úbytku hmotnosti
  • Dodržování pitného režimu
  • Naučíte se jíst v klidu

Nevýhody

  • Nutné znát složení jídla
  • Jakmile od dodržování pravidel opustíte, jo-jo efekt na sebe nenechá dlouho čekat

Závěr

Tento způsob stravování má určitě spoustu pozitivních vlastností a nepatří mezi rizikové vzhledem k ohrožení zdraví. Některé zásady dělené stravy se ztotožňují se zásadami zdravé výživy. To naznačuje, že nejde o nějaký velký zázrak, ale o aplikaci zásad, které se všeobecně ví. Někomu může dělená strava vyhovovat, někomu naopak. Jen pozor na knihy, které se dělené stravě věnují. Některé (nechci jmenovat) jsou spíše „slátaniny“ a při jejich dodržování bych se nedivila, kdyby k ohrožení zdraví došlo (a nebo přírůstku váhy…nevěřte tomu, že můžete jíst všechno, na co máte chuť).