Facebook

Newsletter

Neutrácejte peníze za předražené vitamínové doplňky

Přečtěte si » Neutrácejte peníze za předražené vitamínové doplňky

Bývalý britský vládní poradce pro výživu profesor Brian Ratcliffe obvinil miliardový vitamínový průmysl z toho, že se živí ze strachu a peněz lidí, kteří jsou v podstatě zdraví.

"Mnoho lidí jednoduše plýtvá penězi a podporují průmysl, který v určité míře využívá jejich strachu," tvrdí profesor Ratcliffe. Není jediný, kdo se zabývá rozporuplným tématem vitamínových tabletek, které podle průzkumů užívá ve vyspělých zemích téměř 40 procent žen a 30 procent mužů denně.

Nebezpečné mohou být vitamíny A, E a betakaroten

Američtí odborníci provedli rozsáhlou analýzu 68 studií zaměřených na užívání vitamínových doplňků, a to konkrétně na betakaroten, vitamíny A, C a E a selen. Všech studií se zúčastnilo více než 200 000 pacientů a výsledky analýzy těchto studií byly publikovány v časopise American Medical Association.
Podle americké analýzy mohou být nebezpečné především vitamíny A, E a betakaroten. Užívání nadměrných dávek vitamínu A zvyšovalo riziko úmrtí až o 16 procent, menší riziko pak hrozilo u vitamínu E (4 %) a betakarotenu (7 %). Naproti tomu u vitamínu C a selenu nebylo zjištěno žádné zvýšení rizika úmrtí. Z jakého důvodu však vitamíny A, E a betakaroten zvyšují riziko úmrtí, není tak úplně jasné ani předním odborníkům. A tak autoři studie pouze spekulují, že by snad tyto vitamíny mohly nějak zasahovat do obranného mechanismu těla.

Kdo vitamínové doplňky potřebuje

Každá studie zahrnutá v americké analýze byla velmi odlišná, je proto těžké generalizovat tyto výsledky na jednu konkrétní osobu. Doktor Meir Stampfer, profesor výživy a epidemiologie z Harvadské školy veřejného zdraví prohlásil: "Účinky se mohou lišit podle konkrétní charakteristiky populace, jako je například zvýšené riziko mezi kuřáky při užívání betakarotenu, ale nezvýšené riziko mezi nekuřáky."
Existují samozřejmě také lidé, kteří tyto vitamínové doplňky vyloženě potřebují. Patří mezi ně pacienti po operaci bypassu, pro něž je velký přísun vitamínu A nezbytný. Alespoň to tvrdí doktorka Tina Dobsevage, profesorka medicíny z Mount Sinai School of Medicine, jež rovněž předepisuje vitamíny D a B12 pacientům s nízkými krevními hladinami těchto živin. Vitamín E se naopak nedoporučuje u lidí, kteří již užívají léky na ředění krve, protože může zvýšit riziko krvácení u těchto pacientů.

Alarmující vedlejší účinky vitamínů

Není žádnou novinkou, že nadměrné dávky jistých vitamínových doplňků mohou být zdraví škodlivé. Podle jednoho výzkumu rybí olej a multivitamíny zvyšují riziko křehkých kostí v pozdějším věku, protože se do těla dostává příliš vitamínu A. Jiná studie zkoumající vitamíny A a E upozornila na zvýšené riziko rakoviny při nadměrném užívání těchto doplňků. Podle profesora Ratcliffa mohou být i relativně malé dávky vitamínu A toxické a mohou způsobit nevolnost od žaludku a bolesti hlavy, v pozdějších letech pak zvyšují riziko osteoporózy.
Nebezpečné jsou především v tuku rozpustné vitamíny, které se ukládají do tukových buněk těla. To pak může vést k nahromadění toxinů v játrech, mozku a srdci.
Méně hazardní jsou vitamíny rozpustné ve vodě, protože jsou eliminovány z těla močí. Vysoké dávky vitamínu C proto nejsou podle odborníků škodlivé, je však zbytečné se jimi ládovat, protože vyjdou bez užitku z těla ven. Navíc nedávná studie zjistila, že vitamínové tablety C, které berou miliony lidí na celém světě, aby se vyhnuli chřipce, mají v boji s nachlazením jen malý účinek a pouze okrajově mohou zkrátit průběh chřipkových onemocnění.
Autoři studie nechtějí odradit lidi od čerstvého ovoce a zeleniny ze strachu před předávkováním vitamíny, nicméně když přijde na vitamíny, umírněnost je podle nich na místě.
Doktor Ted Palen z Colorada po zveřejnění výsledků analýzy prohlásil: "Budu svým pacientům radit, že mírný přísun multivitamínů může být prospěšný, ale velké dávky mohou opravdu uškodit."

Přednost dejte ovoci a zelenině

S ním souhlasí i profesor Keith Ayoob z oddělení pediatrie z Albert Einstein College of Medicine z New York a doporučuje nepřekračovat doporučenou denní dávku vitamínů.
Někteří doktoři spíše doporučují soustředit se na zlepšení stravy než se stresovat tím, jaké vitamínové doplňky a v jakém množství vlastně mohou lidé užívat.
"Lidé by měli utrácet peníze za různé druhy ovoce a zeleniny, celozrnné potraviny a bílkoviny a přestat utrácet peníze za vitamínové doplňky," říká například doktor John Messmer z Pennsylvánské státní lékařské univerzity v Hershey."

Vitamíny rozpustné v tucích

Vitamín A (retinol) - rybí tuk, játra, mrkev, zelené a žluté listy, špenát, meloun, meruňky, brokolice, máslo, vaječný žloutek
Vitamín D (kalciferol) - rybí tuk, játra, vaječný žloutek, sluneční záření
Vitamín E (tokoferol) - olej z pšeničných klíčků, máslo, mléko, burské oříšky, sója, salát
Vitamín K (fylochinon) - olivový, sojový a řepkový olej, brokolice, špenát, petržel

Vitamíny rozpustné ve vodě

Vitamín B1 (thiamin) - pivovarské kvasnice, med a ořechy
Vitamín B2 (riboflavin) - kvasnice, játra, ledviny, mléko, vejce, kakao, ořechy
Vitamín B3 (niacin) - pivovarské kvasnice, tuňák, semena slunečnice, fazole, hrách, listová zelenina, mrkev
Vitamín B5 (kyselina pantothenová) - celozrné potraviny, luštěniny, maso
Vitamín B6 (pyridoxin) - játra, makrely, vejce, droždí, banány, brambory, zelí, špenát, avokádo, ořechy, obiloviny
Vitamín B9 (kyselina listová) - listová zelenina, kvasnice, játra
Vitamín B12 (kobalamin) - vejce, mléko, sýry, maso
Vitamín C (kyselina L-askorbová) - šípek, rakytník, citrusy, rajčata, papája, brokolice, černý rybíz, jahody, květák, špenát, kiwi, brusinky
Vitamín H (biotin) - sójová mouka, vaječný žloutek, ořechy, mandle
Vitamín PP (nikotinamid, niacin) - pivovarské kvasnice, semena slunečnice, fazole, hrách, mléko, vejce, brokolice

Článek použit: 21.10.2009, Marcela Svobodová, zdroj: iDNES.cz