Facebook

Newsletter

Složení potravin

Pokud se chcete stravovat zdravě a kvalitně, je velice důležité sledovat údaje na obalech potravin. Z uvedených výživových hodnot lze snadno vyčíst, kolik daná potravina obsahuje energie, sacharidů, tuků, bílkovin, někdy také např. vlákniny, cholesterolu, sodíku, vitaminů a minerálů. Tyto údaje nám umožňují sledovat příjem jednotlivých potravinových složek. 

Na výrobcích jsou zpravidla uváděny výživové hodnoty obsažené ve 100 g výrobku. 

Energetická hodnota je údaj, který udává množství kcal nebo kJ obsažených v dané potravině. Tuto hodnotu je dobré sledovat, jestliže potřebujete ovlivňovat svoji hmotnost. Energie, kterou získáte z celodenní stravy by se měla rovnat energetickému výdeji, který zahrnuje energii bazální, potřebnou k tomu, aby nám pracovaly orgány, a dále energii potřebnou na pohyb a práci. Jestliže je příjem energie vyšší než výdej nebo výdej nižší než příjem, může docházet ke vzniku nadváhy až obezity. 

Bílkoviny k našemu životu nezbytně potřebujeme, jsou hlavním stavebním prvkem svalstva a vnitřních orgánů, jednoduše řečeno všech tkání. Alespoň polovina všech přijatých bílkovin by měla být živočišného původu (maso, mléko, mléčné výrobky, vejce). Tyto esenciální bílkoviny mají totiž takové složení, které si tělo nedokáže samo vytvořit. Rostlinné bílkoviny najdeme téměř v každé potravině rostlinného původu.

Sacharidy jsou jednou ze základních živin a také nejrychlejším zdrojem energie. Jsou nezbytné pro správnou funkci mozku a centrálního nervového systému. Sacharidy také chrání svalstvo tím, že pomáhají tělu zužitkovat energii uloženou ve formě tuku, namísto aby tělo použilo jako zdroj energie bílkoviny ze svalů. 

Tuky jsou nositeli největšího množství energie (oproti bílkovinám a sacharidům). Jsou nezbytné pro růst, vývoj a udržení dobrého zdraví. Tělo využívá tuky k produkci biochemických prvků, například hormonů. Tuky také napomáhají ke vstřebávání v tucích rozpustných vitaminů a představují energetické zásoby v těle. Kolik jich máme ve stravě přijímat? Tuky by měly tvořit max. 30-35 % denní dávky energie pro dospělé, v množství je to cca 50 - 105 g na den (množství se liší v závislosti na pohlaví, věku a fyzické zátěži). 

Informace o složení jednotlivých potravin najdete na webu ferpotravina.cz